Fietsen in Nieuwegein tweemaal onveiliger dan in Houten en Veenendaal

Fietsers in Nieuwegein lopen een tweemaal zo grote kans om slachtoffer te worden van een verkeersongeval dan fietsers in Houten en Veenendaal. Dat blijkt uit een analyse die Fietsersbond Nieuwegein heeft uitgevoerd. De aanleiding voor het onderzoek was het besluit van het Nieuwegeinse college om te stoppen met de proef met een knip in de drukke Batauweg.

Fietsers op de Batauweg

“De cijfers zijn schokkend”, zegt voorzitter Clarion Wegerif van Fietsersbond Nieuwegein. “Maar liefst 194 (brom)fietsers werden de afgelopen vijf jaar in Nieuwegein slachtoffer van een verkeersongeval. Dat is tweeëneenhalf keer vaker dan automobilisten en twee keer vaker dan in Houten en Veenendaal.” De grote verschillen tussen Nieuwegein enerzijds en Houten en Veenendaal anderzijds zijn het gevolg van andere keuzes bij de uitbreiding van deze voormalige groeikernen. In Nieuwegein zijn veel drukke wijkwegen waar fietsers de weg met automobilisten moeten delen, slechts gescheiden door een verfstreep. In Houten en Veenendaal ontbreken deze wegen.

Debacle met knip in Batauweg
Aanleiding voor de analyse van de Fietsersbond was het bericht dat het college van B&W van Nieuwegein na vier jaar praten en een rechtszaak de proef met een knip in de Batauweg bij het grofvuil zet. Wegerif: “In plaats van de proef beter te onderbouwen en harde criteria te formuleren, zoals de rechter vraagt, laat het college een situatie bestaan die onverantwoord is. De alternatieve maatregelen die het college voorstelt gaan het probleem niet oplossen. Dus hebben we zelf maar een onderbouwing opgesteld. Want een knip is de meest effectieve en goedkope manier om Nieuwegein om te vormen naar een verkeersstructuur die lijkt op die van Houten en Veenendaal.”

Van racebaan naar rustige wijkontsluitingsweg
De bond laat zien wat het effect was van de afsluiting van de Batauweg in januari 2023. Het Houtense bedrijf Hastig hielp met de data-analyse. In januari 2023 werden de bushaltes verplaatst en was de Batauweg afgesloten op de plek van de beoogde knip. Met behulp van ‘car floating data’ (data van autonavigatiesystemen) toont de Fietsersbond aan dat met een knip de hoeveelheid auto’s op de Batauweg kan dalen met 40 tot 60%, zodat die weg een rustige wijkontsluitingweg wordt. Het aantal letselongevallen daalt door de verschuiving naar de veel veiliger A.C. Verhoefweg met 20%.

Oproep aan de gemeenteraad
De Fietsersbond roept de raad op om te besluiten dat de gemeente Nieuwegein alsnog de onderbouwing voor een proef met een knip in de Batauweg voorlegt aan de rechter. De volledige analyse van verkeersveiligheid in Nieuwegein en de onderbouwing voor de knip is te downloaden op de website van de Fietsersbond Nieuwegein,


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

3 thoughts on “Fietsen in Nieuwegein tweemaal onveiliger dan in Houten en Veenendaal

  1. Ton52

    Ja Nieuwegein is voor fietsers levens gevaarlijk. Overal scheuren er fat-Bikes door voetgangerszones, handhaving of politie zijn er nauwelijks. Batauweg gaat een 30 km zone worden: Dat heeft alleen zin in combinatie met een flinke hoeveelheid flits palen. Maar ja dat zal wel niet gebeuren…

  2. Geert

    Ze weten van heb ophouden met hun cijfertjestrucjes om die te lobbyen.
    De ongelukken die er gebeuren, gebeuren veelal doordat jongeren op fatbikes, elektrische fietsen, gewone fietsen, stepjes, zich absoluut niet aan verkeersregels houden en onderling veel ongelukken veroorzaken. Daarnaast ook nog eens tegen auto’s aan rijden.

    Er worden helemaal geen uitgebreide statistieken bijgehouden van ongelukken, en bovendien komt de politie niet meer langs een die houden ook al jaren geen statistieken bij.

    Alles wordt door adviesbureautjes bij elkaar verzonnen en berekend (wie betaald die bepaald).

    Laat de fietsersbond de tweewielers maar eens opvoeden. Dat zet veel me zoden aan de dijk.

    1. Frits

      Toch knap, Geert, dat jij wél weet hoe al die ongelukken gebeuren, als er geen (zoals je zelf zegt) statistieken worden bijgehouden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk